Artikelguide
Hvilket udsagn passer bedst på dig?
”Smoke Weed Everyday” lyder det fra Dr. Dre og Snoop Dogg på singlen "The Next Episode". Nummeret blev et stort hit, og opfordringen til at ryge hash er efterfølgende blevet brugt i utallige sammenhænge. Det positive syn på hash er også blevet mere dominerende i det danske mediebillede de seneste 10 år, og når Simon Kvamm tænder en joint på scenen som vært til P3 Guld, og Jesper Langberg citeres for, at hash har reddet hans liv, så går budskabet klart igennem: ”Det er fedt at ryge hash”.
Når hash glorificeres, er budskabet typisk, at hash er et uskadeligt naturprodukt, der kan udvide din bevidsthed og gøre dig til et mere afslappet og harmonisk menneske. Et eksempel er teksten i sangen ”Hash” med Klumben & Raske Penge:
Dette er kun ét eksempel fra en hiphopkultur, hvor glorificering af hash mere er reglen end undtagelsen.
På film og TV er det særligt de såkaldte ”Stoner Comedies”, der er med til at glorificere hashen. I denne genre ryger hovedpersonerne store mængder hash, og hashrygning fremstår både sjovt og uskadeligt.
Dansk og international forskning har vist, at unge med positive holdninger til hash også er dem, der oftest begynder at ryge hash senere i livet. De unge påvirkes af medierne, også når positive budskaber omkring hash dyrkes og spredes. Opfattelsen af hash ændrer sig ofte i løbet i løbet af teenageårene, og en del unge begynder at opfatte hashrygning som uskadeligt og socialt acceptabelt. Blandt nogle unge er holdningsændringen så markant, at de ikke længere ser et problem i at ryge hash dagligt; en holdning der er helt i overensstemmelse med opfordringen fra Dr. Dre og Snoop Dogg: ”Smoke Weed Everyday”.