Artikelguide
Hvilket udsagn passer bedst på dig?
Det kan være rigtig svært at tage snakken om hash med en teenager, og som forælder kan man nemt lade sine følelser og holdninger løbe af med sig. Tag snakken med Emil og se, om du kan undgå at falde i diskussionsfælden.
Emil kommer oprørt hjem fra skole. Han smækker døren op, smider ligegyldigt sin skoletaske i køkkenet og snerrer ad sin far (det er dig)..
Stærkt - du undgik diskussionsfælden: Du anerkender, at Emil har haft en oplevelse, som har sat noget i spil i ham, og samtidig er du nysgerrig på, hvad der mon er sket, siden Emil synes, Lotte ikke fatter noget. Når Emil føler sig mødt, så er han mere tilbøjelig til at fortsætte snakken.
Næste trinEmils reaktion: "Nej sgu da, hun har da misforstået det hele! Bare glem at jeg sagde det!" [Emil trækker sin hætte op, og skynder sig ud af rummet, inden du når at sige mere]
Aarh, du er gået i diskussionsfælden: Allerede her lukker du ned for samtalen ved at anklage Emil for at have misforstået sin lærer. På den måde tager du Lottes parti, hvor du egentlig skulle forsøge at imødekomme og forstå Emils oplevelse. Emil vil føle sig dømt på forhånd, og det kan betyde, at Emil måske ikke deler sine tanker igen i den nærmeste fremtid.
Prøv igenEmil kigger opgivende på dig og siger irriteret:
Stærkt - du undgik diskussionsfælden: Indtil videre skal du forsøge at holde dig nogenlunde upartisk og undersøge, hvad Emils oplevelse er. Han er tydeligvis uenig med Lotte, men vi ved stadig ikke præcis, hvad han selv synes. Det er vigtigt, at du undersøger det uden at drage forhastede konklusioner.
Næste trinEmils reaktion: "Jeg kender sgu da mange som ryger og som er helt normale! Du fatter seriøst ingenting."
Aarh, du er gået i diskussionsfælden: Du kommer til at erklære dig enig i netop den udtalelse fra Lotte, som havde gjort Emil sur. På den måde kommer du til at lukke ned for snakken, inden du har undersøgt, hvad det var ved Lottes udtalelse, der virkede provokerende på ham. Unge drenge som Emil har ofte en stærk holdning til hash, fordi de kender nogen der har prøvet det. Samtidig får de ofte at vide (af voksne) at hash er farligt og usundt. De to modstridende informationer kan være med til at skabe en indre splittelse, hvor vennernes førstehånds-oplevelser kæmper mod de voksnes påstande. Ved at give Lotte ret, kommer du til at lyde ligesom alle de andre voksne, der fortæller at hash er fjenden.
Prøv igenEmil går rastløs rundt i køkkenet og åbner skuffer og skabe for at finde sig noget eftermiddagsmad. Efter et øjeblik siger han:
Stærkt - du undgik diskussionsfælden: Emil er uenig i, at man ryger, fordi man ikke har det godt, og nu har du muligheden for at blive klogere på, hvad han tænker om dem, der ryger og grundene til, hvorfor de ryger. Det giver en indsigt i Emils verden og ved at blive klogere på hans verden, får du bedre mulighed for at finde ud af, hvad du fremover skal spørge ham om for eventuelt at genåbne samtalen om hash.
Næste trinEmils reaktion: "Det ved jeg bare! Du tager det ikke alvorligt. Tak for “forståelsen”" [Emil laver gåseøjne med hænderne, mens han siger det. Så smutter han ind på sit værelse]
Aarh, du er gået i diskussionsfælden: Det er aldrig en god idé at gøre grin med et udtryk, selvom du tænker, det er fjollet, og i den her sammenhæng var det med til at lukke ned for samtalen. Som Emil siger, så oplever han ikke, at du tager det alvorligt, og hvorfor skal han snakke med dig, hvis du ikke har respekt for samtalen? Selve spørgsmålet var rigtig fint, det blev bare serveret på den forkerte måde.
Prøv igenEmils respons falder prompte og med antydning af et lille smil:
Stærkt - du undgik diskussionsfælden: Her forsøger du oprigtigt at forstå Emil og hans holdning til hash. Det viser en respekt for hans oplevelse, og det kan gøre det nemmere at fortsætte dialogen. Det udfordrer ham samtidig til at sætte flere ord på sin holdning.
Næste trinEmils reaktion: "Der er alligevel ikke nogen, der bliver taget for det, så det kan jo være ligemeget..." [Emil ruller med øjnene, vender sin opmærksomhed mod sin smartphone og er ikke længere til at få kontakt med]
Aarh, du er gået i diskussionsfælden: Det er rigtigt nok, at hash er ulovligt, men det er sjældent et godt argument, hvis din teenager mener, at det burde være lovligt. Hvis du nu havde spurgt Emil om, hvad han tænker om, at hash jo egentlig er ulovligt, og hvad han tænker er grunden til det, havde du inviteret mere til dialog.
Prøv igenEmil står og tænker lidt, mens han smører sig en bolle, så siger han:
Stærkt - du undgik diskussionsfælden: Nu indbyder du Emil til at fortælle om sin egen oplevelse, uden at du bedømmer, om det er godt eller skidt. Det er en interessant vej at gå, for når man har brug for at få ro i hovedet, så handler det ofte om, at der er noget, der fylder for meget, eller som forstyrrer. Vi er altså ved at kunne tale om noget af det, Emil tidligere har haft meget modstand på og ikke umiddelbart mener er grunden til, at mange ryger.
Næste trinEmils reaktion: "Man bliver sgu da ikke tom. Du fatter lige så lidt som Lotte. Det er sgu spild af tid at snakke med jer!"
Aarh, du er gået i diskussionsfælden: Selvom spørgsmålet er undersøgende på, hvad Emil mener, så skifter du "ro" ud med "tom", og igen hentyder du til, at man bliver dum af at ryge. Emil føler sig angrebet og synes, at du fatter lige så lidt som Lotte - og så er vi tilbage ved starten. Prøv så vidt muligt at bruge de samme ord som den unge, uden at gøre grin med dem.
Prøv igenEmil ser lidt eftertænksom ud. Han tøver, inden han siger:
Stærkt - du undgik diskussionsfælden: Du anerkender, at Emil har positive oplevelser med hash, og du er nysgerrig på, om han også har andre oplevelser med det. For at man kan have en snak om, hvad hash kan, og hvad hash kan gøre svært, er det en god idé at tage udgangspunkt i den unges egne erfaringer, eller det de har hørt fra andre.
Næste trinEmils reaktion: "Du ved ikke en skid om, hvordan jeg har det. Det ved Lotte heller ikke. Jeg gider ikke diskutere det mere med dig!"
Aarh, du er gået i diskussionsfælden: Selvom du måske har ret i dit spørgsmål, så bliver det igen præsenteret som en sandhed, som Emil er uenig i. Han har løbende givet udtryk for, at han har mere positive oplevelser af hash, og hans reaktion her kan godt tyde på, at han måske ikke er helt klar over, hvordan hashen præcis hjælper. Anerkend at han har en positiv oplevelse og vær nysgerrig på, om han også har andre erfaringer med det.
Prøv igenEmil spiser sin bolle færdig og sætter sig ved spisebordet.
Stærkt - du undgik diskussionsfælden: Nu har du efterhånden fået Emil til at åbne op omkring sit forbrug af hash, og du kan lige så stille begynde at undersøge, hvad han ved om hash og give ham nogle af dine betragtninger med på vejen. Forsøg så vidt muligt at anerkend, at han har en anden oplevelse end dig, men sørg også for at spørge ind til, hvad han tænker om de forskellige konsekvenser af hashrygning. Her på siden kan du læse om, hvad hash gør ved hjernen, hvornår det kan blive farligt og grænserne mellem forbrug og misbrug.
Næste trinEmils reaktion: “Det er jo slet ikke det, jeg mener! Jeg går jo også tit glip af ting, når jeg bare drikker. Du forstår det ikke!” [Emil går ind på sit værelse].
Aarh, du er gået i diskussionsfælden: Det er næsten indlysende, at det ikke er fedt at gå glip af ting til fester, fordi man har røget hash. Men med dit svar tolker du på Emils udtalelse, og tolkningen er tydeligvis en anden end Emils. Emil fremhæver fortsat, at det er hans positive oplevelser med hash, der er fylder. Ved at anerkende de postive oplevelser, kan du bedre få Emil til at åbne mere og mere op og på den måde undersøge hans viden om hash.
Prøv igen